Ostatnio pojawilo siŕ kilka spolek debiutuj?cych na rynku, ktˇrych zachowanie mo?e nasun?Š na mysl, i? na nie zostal utworzony korner i to w majestacie prawa czyli naszej KPWiG pod bokiem. Chodzi mi tutaj o napompowanie Hyperiona i One2One. Caly machanizm opisali na lamach Rzeczpospolitej SZYMON KARPIĐSKI, wspˇ?praca Cezary Adamczyk. Ja chcia?bym tylko zauwa?yŠ, ze tworzenie przez Operatorow kornerow jest stare jak swiat i siega pare wiekow wstecz. Wspomne tutaj czasy mani kolejowej 1845 roku w Anglii. Kiedy pojawila siŕ kolej budzila ona powszechny strach, wierzono ze prŕdkoŠ poci?gu, ktˇra mogla wynosic az 24 km/h, spowoduje i? pasa?erowie rozpadna siŕ na atomy.
Do wzbudzenia entuzjazmu i akceptacji w spoleczenistwie przyczynila siŕ kolejowa prasa z „Railway Times” na czele. Entuzjazm dla kolei oczywiÂcie wykorzystano do spekulacji. Gazety by?y pelne og?osze˝ o prospektach emisyjnych, ktˇre zachŕca?y ludzi do zapisywania siŕ na akcje.. Og?oszenie zwykle zawieralo liste cz?onkˇw tymczasowego komitetu za?o?ycielskiego, zachwalalo korzyÂci jaka przyniesie nowa linia kolejowa i obiecywalo wysoka dywidende. JeÂli subskrypcja przebiegala pomyÂlnie, cz?onkowie komitetu pozostawiali sobie i znajomym duze pakiety akcji, a na rynek wprowadzali ich niewiele. Powstawal niedobor, Nastepnie zaprzyja?nieni dziennikarze z kolejowej prasy robili wokˇ? spolki duzo szumu, a maklerzy gie?dowi podbijali jej cene. Kiedy akcje odpowiednio wzrosly pozbywano siŕ ich. Niektˇre spolki zatrudnialy nawet specjalny „komitet akcyjny”, ktˇry mia? czuwac nad powodzeniem tych operacji. Powszechna praktyka by?o wyolbrzymianie dochodow i wyplacanie dywidendy z kapitalu, choc niektˇrym linia kolejowym nie mo?na odmowic dochodowoÂci i przynoszenia zyskow.
macHanys